Få en sund krop med den helt rette træningsbalance

Nogle mennesker træner for at tabe sig, andre for at blive større og stærkere, men ingen har nogensinde opnået store resultater med deres træning ved kun at træne på en måde, altid. Det kræver den rette balance mellem træningsformer, hvis du hurtigt vil se resultater, som også varer ved.

Om du er nybegynder, der tager sine første skridt i fitnesscenteret, eller om du er træningsfanatiker, der ikke kan få nok af at løfte kettlebells, så skal man sørge for at balancere sin træning, hvis man vil se de bedste resultater.

Derfor får du her mine tips til, hvordan du kan komme i gang med en afbalanceret træning, eller tilføje nye elementer til din træningsrutine, så du kan opnå endnu bedre resultater.

1.      Husk konditræningen

Lige meget om du vil tabe dig, blive stærkere og større eller forbedre din udholdenhed, så må du aldrig undervurdere vigtigheden af at være i god form. Når du dyrker konditræning, eller kardiotræning, som er det mere moderne udtryk, vil du trække vejret hurtigere og dybere, hvilket øger ilttilførslen til din dine muskler.

Når du er ”i god form”, betyder det at din krop er bedre end gennemsnittet til at transportere ilt til musklerne. Resultatet er at du har nemmere ved at klare udholdenhedsopgaver, og generelt vil have nemmere ved at klare rutinemæssige fysiske opgaver.

Denne form for træning er den mest brugte, men bruges oftest når folk gerne vil opnå vægttab eller større udholdenhed. Men, det er stadig vigtigt at have god ilttilførsel og udholdenhed, hvis man f.eks. dyrker styrketræning, da det vil være meget nemmere at gennemføre længere og hårdere træningspas.

2.      Styrketræning

Træning af enkelte muskelgrupper med henblik på at blive større eller stærkere, er en anden meget anvendt form for træning. Styrketræning er, hvor man løfter, skubber eller hiver i noget tungt, for at presse en specifik muskelgruppe til at kunne yde hårdere næste gang.

Grunden til at nogle vælger denne form for træning som deres primære, er oftest at de vil være stærkere eller have større muskler. Det er den også rigtig velegnet til, men hvis du f.eks. dyrker meget konditræning med henblik på at tabe dig i vægt, skal du virkelig overveje om du burde inkorporere mere styrketræning i din rutine.

Hvad styrketræning gør for dit vægttab er at dine krop forøger sin forbrænding, hvis musklerne er større. Så sørg for at tage mindst en styrketræning om ugen (evt. fokusér på den del af kroppen, hvor du har mest overflødigt til sidebenene), og så vil du meget hurtigere se resultater med din træning, fremfor, hvis du udelukkende dyrkede kardiotræning.

3.      Core træning

Musklerne i din nedre maveregion, dit bækken og nedre ryg, er også kendt som din ”core” på fitnesssprog. De hjælper dig til at passe på din ryg, og forbinde din øvre – og nedre krops bevægelser. Det betyder at det er supervigtigt at have en stærk core, hvis man vil gardere sig mod skader, specielt hvis man dyrker meget styrketræning. Coretræning kan du sådan set også klare derhjemme på matriklen med øvelser som planken, mavebøjninger eller med en træningsbold.

En nyere form for core-træning er body SDS træning. Den form for træning arbejder med at optimere vores kropsholdning, åndedræt og bevægelse, som fører til at forbedret helbred. Den er helt perfekt til det moderne menneske, som måske sidder meget foran en computerskærm eller generelt har mange bolde at jonglere med til hverdag.

Hvis du gerne vil gøre mere ud af din træning, men ikke vil gå all-in med et fitnessabonnement, så tjek dette træningsudstyr ud – hvor der er alt hvad du skal bruge for at kunne have en velbalanceret træning derhjemme.