Find årsagen til dit søvnproblem og få et bedre liv

Kend årsagen til dit søvproblem, før du begynder på sovemedicin. Muligvis skyldes det stress eller mangel på motion.

Søvnproblemer betyder ikke nødvendigvis, at man sover meget lidt om natten. Der er stor forskel på, hvor meget søvn, vi behøver, og derfor er det også en individuel sag, hvornår der er tale om egentlige søvnproblemer.

Alderen bestemmer søvnbehovet

Overordnet kan man sige, at såfremt det er svært at fungere normalt i hverdagen som følge af mangel på søvn, så giver det mening at tale om søvnproblemer. Man kan derimod ikke sige, at bare fordi man f.eks. sover så lidt som 5 timer om natten, så har man automatisk søvnproblemer. Der er nemlig nogen, der ikke behøver mere for at fungere udmærket. Desuden varierer vores søvnbehov gerne i forskellige faser af vores liv. Således har unge mennesker ofte behov for mere søvn end ældre.

Ung, voksen eller gammel behøver forskellig tid i sengen

De fleste unge skal have i omegnen af otte til ni timers søvn, mens voksne kan klare sig med syv til otte. For ældre menneskers vedkommende kan det være helt ned til ca. fire timer der skal til for, at de fungerer normalt.

Fysik og psyke spiller ind

Årsagerne til søvnproblemer kan være mange. I nogle tilfælde drejer det sig om fysiologiske forhold, mens det for andres vedkommende kan skyldes psykiske problemer af forskellig art. Selvfølgelig kan det også være en kombination af begge dele. Oftest er der dog tale om, at bekymringer af den ene eller anden karakter betyder, at man sover dårligt om natten. Måske sover man uregelmæssigt, dvs. man vågner med korte mellemrum. Eller måske sover man bare i en periode så kort, at man efterfølgende stadig er træt men altså ude af stand til at sove.

Kend problement før medicin

Det kan være fristende at tage sovemedicin for at afhjælpe problemet, men her skal man være forsigtig: Medicin er i udgangspunktet altid bedst at undvære, så før man giver sig til at tage sovemedicin bør man først tale med sin læge. Han eller hun kan vurdere, hvor stort problemet er, hvad det kan skyldes, og hvilken løsning, der er den bedste.

Stress avler søvnproblemer

Som sagt er sorger og bekymringer hyppige årsager til søvnproblemer. Derfor er det også naturligt, at de øgede stressfaktorer ved et moderne arbejds- og familieliv medfører søvnproblemer hos en hel del mennesker. Generelt gør stress den enkelte ude af stand til at slappe rigtigt af – både fysisk og mentalt – og dermed er der ofte en øget risiko for, at vedkommende heller ikke sover godt og længe om natten. Man bør derfor være opmærksom på, at søvnproblemer som skyldes psykiske problemer typisk ikke bør afhjælpes ensidigt med medicin, men kræver en anderledes indsats. Man bør derfor altid starte med at konsultere sin læge, før man beslutter sig for, hvilken indsats mod søvnbesvær, man vil satse på.

Motion giver bedre sovehjerte

Der eksisterer også nogle ting, man selv kan gøre for at undgå søvnproblemer. Livsstil kan have en del at gøre med, at man ikke kan sove. Derfor kan man muligvis opnå gode resultater ved at begynde at motionere mere, end man hidtil har gjort. Bliver man træt i kroppen, er det også nemmere at falde i søvn. Dog bør man undgå at motionere umiddelbart inden sengetid, da det er svært at falde i søvn før kroppen er faldet helt til ro.