Ondt i ryggen? Her er 3 tips til at afhjælpe ømhed i ryggen

Ondt i ryggen er aldrig rart, og det vil have en negativ indflydelse på din hverdag. Ømhed eller irritation kan medføre, at du må undlade aktiviteter sammen med venner eller familie. Rygsmerter er desværre ikke unormalt i Danmark, og forskning viser, at antallet af danskere med rygsmerter stiger. Herunder kan du finde 3 tips og idéer til, hvordan du kan afhjælpe ømheden i ryggen og forhåbentlig mindske smerten.

De 3 tips – Sådan slipper du af med ondt i ryggen

  1. Massage
    Massage er en god mulighed, hvis du søger lindring af rygsmerter. Det øger blodstrømningen i ryggen, hvilket stimulerer musklerne. Dette vil være med til at mindske eller fjerne smerterne i ryggen, og du vil komme til at opleve en følelse af lettelse.
    Massage af ømme muskler eller smerter kan foregå på forskellige måder. Dette skyldes, at smerterne i ryggen kan afhænge af forskellige årsager, såsom graviditet, stress, overbelastning mm. Derfor findes der også mange former for massage, heriblandt graviditetsmassage, aroma massage, hot stone massage mm. Hvis dette lyder som en løsning for dig, så kan du finde massage i København her.
  2. Bevæge dig
    Ved smerter i ryggen er de fleste bange for at bevæge sig for meget, da det gør ondt. Derfor vælger de fleste at lægge sig på sofaen. Denne taktik er helt forkert. I stedet skal du op og i gang, da bevægelse kan mindske smerten i ryggen. Denne bevægelse kan ske ved en gåtur på ca. 30 minutter, da en gåtur træner hofterne og giver rotation i ryggen. Ved din gåtur skal du lade arme og overkrop svinge frit, fordi det er med til at stimulere musklerne i mave og ryg. Dermed vil bevægelse afhjælpe dine rygsmerter.
  3. Styrketræning
    Styrketræning er et effektivt redskab i forhold til at afhjælpe smerter i ryggen. Det er dog vigtigt, at du ikke bare kaster dig ud i styrketræning, da dette kan forværre dine rygproblemer. I stedet skal du planlægge din styrketræning, så den kan styrke din ryg og afhjælpe dig med dine smerter. Derfor kan det være en god idé, at søge hjælp hos en personlig træner. Den personlige træner vil hjælpe dig med at planlægge din træning, men han vil også udvælge de øvelser, der passer bedst til dig.

Pas på din krop

Uanset om du har smerter i ryggen eller ej, så er det vigtigt, at du passer på din krop. Daglig motion og massage er vigtige redskaber, der er med til at holde din krop sund.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.