Sådan trænes kroppen, når du cykler

Måske er du vant til at cykle og tænker slet ikke over, at du træner og bevæger din krop, når du drøner af sted på to den tohjulede. Det kan også være, at du derimod træner helt bevidst, når du sætter dig på cyklen. Det kan eksempelvis være på spinningcyklen i fitnesscenteret, på en mountainbike i et kupereret skovterræn eller på en toptunet racercykel på landevejene. Uanset hvordan du bruger en cykel, så kan du her blive klogere på, hvordan cyklingen påvirker kroppen.

Muskler

Du aktiverer mange muskler, når du tager cyklen. Mavemuskler, baldemuskler og lårmuskler er især aktive, når du giver den gas på cyklen. Også armmusklerne arbejder. Måske kender du følelsen af at syre til i benene på vej op af en strid bakke? Det skyldes mælkesyreophobning. Det er ikke farligt, men blot et tegn på, at dine muskler arbejder.

Åndedræt

At cykle er en aerob aktivitet, som øger din iltoptagelse. Det forbedrer din kondition. Når du hiver efter vejret, styrker du din åndedrætsmuskulatur, og med tiden vil belastningen føles lettere at overkomme, fordi din (cykel)form bliver bedre.

Frisk luft

Når du vælger at cykle udendørs, vil du få glæde af den friske luft. Det er vigtigt for kroppens celler at have adgang til ren luft, så tag en dyb indånding, og fyld dine lunger, når du drøner ned af skovstierne eller langs grønne arealer. Naturen er lettilgængelig for langt de fleste, og det kan du lige så godt benytte dig af og få gode, grønne oplevelser.

Langt på arbejde?

Selvom du bor længere væk fra dit arbejde end umiddelbar cykelafstand, så er det ikke umuligt. En ebike kan måske være løsningen for dig, så du også kan få glæde af cyklingens gavnlige effekter. Men hvilken ebike er bedst og passer til dig og dine behov? Det kan du læse mere om ved at klikke på linket.