Stresstyper

For mange kan hverdagen sommetider blive for meget, og dette kan resultere i stress. Stress giver ubalance i hverdagen, og gør, at man ikke kan leve optimalt. Det er derfor noget, som skal tages meget seriøst. Der findes overordnet 3 stresstyper: Fysisk, Psykisk og adfærdsmæssig. Disse er forskellige, og har derfor også forskellige symptomer og virkninger.

Den fysiske stresstype er den, som man fysisk kan mærke på kroppen – hjertebanken, ondt i maven, spændinger i musklerne og hovedpine er alt sammen noget, som følger med denne type af stress. Ofte kan det være gavnligt at søge hjælp mod denne stress. Du kan finde stress psykolog Århus her.

Psykisk stress

Den psykiske stress viser sig på forskellige måder i hverdagen. Den kan medførere koncentrationsbesvær, som vil gøre det vanskeligt at koncentrere sig. Derudover kan den medføre en følelse af, at man ikke tænker klart, og hukommelsesbesvær.

Et andet symptom på denne type stress kan være en generel følelse af at være udmattet følelsesmæssigt, og samtidig en følelse af, at være helt udkørt. Denne type af stress kan være vanskelig i en hverdag, hvor der er meget tryk på, og hvor der kræves meget koncentration og energi.

Adfærdsmæssig stress

Den adfærdsmæssige stress viser sig i den adfærd, man har i hverdagen. Den kan være med til at give søvnbesvær, så man altså ikke kan få den søvn, man skal have, for at føle sig udhvilet og frisk i dagligdagen. Det kan gøre, at man har rigtigt svært ved at falde i søvn, eller at man vågner meget tidligt, og derefter ikke kan sove igen.

Denne form for stress kan derudover også gøre det svært generelt at slappe af, og medfører også ting om irritabilitet og ubeslutsomhed. Alle disse typer for stress er noget, man skal tage seriøst. Hvis man viser symptomer på nogle af disse, er det en god ide at snakke med en stresspsykolog.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.