Hold dig sund og rask med løbetræning

Det er altid en god idé, at man holder kroppen i gang og bevæger sig i minimum 30 minutter om dagen. Hvad enten man vælger at gå til pardans, fodbold, styrketræner i fitnesscentret eller noget helt andet, har det alt sammen en god effekt på kroppen og din sundhed. Selve løbetræningen kan dog noget ganske særligt, og med dens mange gode egenskaber, kan den holde din krop sund og rask i mange år.

 

Løbetræningens gode egenskaber

Imens man løber stiger stofskiftet, da det skal dække det øgede energibehov, og dermed smider man hurtigt en masse fedtvæv i bl.a. ansigtet. På længere sigt kan løbetræningen være medvirkende til, at man ikke er i ligeså høj risiko for at få blodpropper, kræft, diabetes, knogleskørhed, demens og andre folkesygdomme, bl.a. fordi man får en lavere hvilepuls, der ikke slider ligeså meget på hjertet, og da man har højere insulinfølsomhed, der beskytter mod diabetes og udrydder kræftceller på et tidligt tidspunkt.

 

Kom godt i gang med løbetræningen

For at komme godt i gang med løbetræningen handler det i første omgang om at fjerne de mange undskyldninger, som mange af os tit kan finde med at komme med. For vi gider ikke løbe i kulde, eller når det er mørkt, eller når der er glat, og vi gider ikke til at bruge til flere dage om ugen på at køre frem og tilbage mellem hjemmet og fitnesscentret. En mulighed for at undgå disse undskyldninger er at få fat i et løbebånd. Med et løbebånd behøver man heller ikke betale mange penge til fitnesscentret, og man har altid sin løbetræning lige ved hånden, selv når man ikke har alt for god tid.

 

Husk at strække ud efter løb

For at undgå skader efter løbetræningen er det vigtigt at strække ud. Ellers går der lang tid, før du kan komme ud at løbe igen.